Identification of Risk Events Affecting the Stability and Operational Sustainability UStay Hotel Tebet

Authors

  • Dyah Mustika Wardani Sekolah Tinggi Pariwisata Ambbarukmo Yogyakarta
  • Sugiarto Sugiarto Sekolah Tinggi Pariwisata Ambbarukmo Yogyakarta
  • Suwinto Johan Sekolah Tinggi Pariwisata Ambbarukmo Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.62951/icgtsave.v1i2.25

Keywords:

Budget Hotel, Risk Management, Operational Risk, Konteks Internal, Identification Risk Event

Abstract

Budget hotels are one of the hotels that attract special interest from tourists with a limited budget. So it is important to identify operational risks in the internal context of Ustay hotel Tebet which currently still exists with the Budget Hotel brand. Through the identification of operational risks, it can be used to analyze risk impact groups based on the urgency of the risks arising in the operations at UStay Hotel Tebet. The type of qualitative research that will be used uses a triangulation approach. Conclusion in this study The risk groups found in UStay Hotel Tebet have six factors, namely Human Resources, Systems, Finance, Internal Processes, Policies, Facilities and Infrastructure. In identifying risks in hotel operations, it was found that the most emerging risks were in financial factors, followed by facilities and infrastructure as well as human resources. With the identification of risks, it is followed by risk analysis. In the risk analysis, it was found that most of the risk variables that arise appear in quadrant A, so there is a need for improvements for management to accommodate operations to run smoothly

References

Afni, R., Tambunan, S. M., Manurung, R., Tambunan, S. G., & Nirmala, Y. (2024). Manajemen Pariwisata dan Perhotelan. Cattleya Darmaya Fortuna.

Alir, D. (2005). Metodelogi penelitian. Jakarta: PT Rajawali Prees.

Amrullah, A., Nurbaeti, N., Ratnaningtyas, H., Manumpak, D., Singh, M. R., & Budi, J. (2022). Pengaruh city branding dan city image terhadap city identity dan keputusan berkunjung wisatawan ke kota Jakarta, Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 11(2), 325–336.

Badan Pusat Statistik. (2024). Perkembangan Pariwisata November 2022. Berita Resmi Statistik, 04, 1–20. Retrieved from https://www.bps.go.id/id/infographic?id=831

Bong Soeseno., Sugiarto., D.M. Lemy, N. Adinoto, and S.Palupi. (2019). Manajemen Risiko, Krisis, dan Bencana untuk Industri Pariwisata yang Berkelanjutan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

cadbury, A. (1992). The Cadbury Committee Report: Financial Aspects of Corporate Governance. London.

Dumairy. (2017). Sejarah Perekonomian Indonesia pasca krisis ekonomi. Universitas Meru Buana, 2–18.

Fakhri, N., & Lubis, A. L. (2023). STRATEGI PENINGKATAN SANITASI ROOM ATTENDANT UNTUK MENCIPTAKAN CITRA POSITIF PADA SAHID BATAM CENTER HOTEL & CONVENTION. JURNAL MEKAR, 2(2), 78–87.

Hettyning, H., Khaerudin, A., & Dewi, N. (2023). Implementasi Pengaturan Standar Perhotelan dalam Mendukung Kepariwisataan Daerah: Studi Kasus pada Ommaya Hotel di Kabupaten Sukoharjo. Ajudikasi: Jurnal Ilmu Hukum, 7(2), 375–390.

Ihalauw, John JOI; Sugiarto; Damiasih; Hendratono, Tonny; Christiansen, Rina; Herawan, Tutut. (2023). Metode penelitian kualitatif untuk pariwisata. Yogyakarta: Penerbit Andi

Kusuma, T. W. (2015). Penerapan Strategi Pemasaran Yang Tepat Bagi Perusahaan Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Pt. Hikmah Cipta Perkasajakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi (RITMIK), 2(1).

Kusumawardhani, Y. (2019). Analisis Manajemen Risiko Berbasis ISO 31000:2009 pada Model Optimasi Pengembangan Destinasi Wisata Spiritual. Jurnal Sosial Humaniora, 10(1), 28–39.

Laksana, D., & Dharmayanti, D. (2018). Pengaruh digital marketingterhadap organizational performance denganintellectualcapital danperceived quality sebagai variabel intervening pada industri hotel bintang empat Di jawa Timur. Jurnal Manajemen Pemasaran, 12(1), 10–24.

Miles, M. B. & A. M. H. (1992). Qualitative Data Analysis. University of Indonesia Press.

Nursetyo, G. (2015). Kajian Manajemen Risiko Bisnis Jasa Konstruksi. Jurnal Teknik Sipil Dan Arsitektur, 16(20).

Purwati, N. (2016). Perancangan Sistem Informasi Administrasi Tamu Hotel (Studi Kasus Pada Hotel Ganesha Purworejo). Journal Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 8(1), 36.

Rachmadizal, R., Ayu, J. P., Bramundita, A. G. C., & Adam, F. (2022). Strategi Pemasaran Jasa Pada Hotel di Era New Normal. Journal of Research on Business and Tourism, 2(1), 15. doi: 10.37535/104002120222

Rachmania, S. D., Imaningsih, N., & Wijaya, R. S. (2021). Analisis penyerapan tenaga kerja pada sektor pariwisata (sektor perdagangan, hotel dan restoran) di Kabupaten Badung. Eksis: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 12(1), 23–30.

Steven Messakh. (2021). RISIKO OPERASIONAL PADA PENGEMBANGAN UNIT CABIN HOSTEL DI INAP AT CAPSULE HOSTEL – JAKARTA. Jurnal Syntax Transformation, 2(12), 53–54.

Subarkah, A. R., & Rachman, J. B. (2020). Destination branding Indonesia sebagai destinasi Wisata halal. Jurnal Kepariwisataan: Destinasi, Hospitalitas Dan Perjalanan, 4(2), 84–97.

Sugiarto. (2023). Esensi Manajemen Risiko Pariwisata 1st ed.). Yogyakarta: Penerbit Andi.

Sugiarto., Wahjudi, Januar., Nursiana, Adinoto., Budhijono, Fongnawati., & Sutrisno, S. (2023b). Identifikasi Prioritas Pembenahan Kinerja Kejadian Risiko Operasional Kebun Raya Cibodas Berlandaskan Temuan Perangkat Deteksi. Jurnal Bina Manajemen, 12(1), 643–664. doi: 10.52859/jbm.v12i1.509

Sugiarto; Damiasih; Hendratono, Tonny; Ihalauw, John JOI; Herawan, Tutut. (2023a). Metode penelitian campuran untuk pariwisata. Yogyakarta: Penerbit Andi

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Tony Wijaya.(2018). Manajemen kualitas jasa : desain servqual, QFD, dan Kano (B. Sarwiji (ed.); 2nd ed.). Jakarta: PT Indeks.

Wardani, D. M. (2021). Hotel Reservation Policy Pada Masa Pandemi : Refund, Rescedule Atau Cancel Di Labuanbajo. Jurnal Pariwisata, 8(1), 63–72. doi: 10.31294/par.v8i1.10021

Published

2024-08-14