The Influence Of Applying Sapta Pesona Elements On Tourist Loyalty At Tebing Breksi Yogyakarta

Authors

  • Nur Rohman Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo
  • Amin Kiswantoro Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo
  • Dwiyono Rudi Susanto Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo

DOI:

https://doi.org/10.62951/icgtsave.v1i1.2

Keywords:

Sapta Pesona, Loyality, Tourist, Tebing Breksi

Abstract

Tebing Breksi, a tourist destination in Sambirejo Village, Prambanan, Sleman, Yogyakarta, has an important role in the local tourism industry. Tourist loyalty in this area is a key factor in tourism development and management. The Sapta Pesona Wisata concept is implemented as a strategy to increase the attraction and experience of tourists at Tebing Breksi. This research uses a quantitative approach with an associative method to examine the relationship between the elements of Sapta Pesona and tourist loyalty. A sample of 100 respondents was selected using the Purposive Sampling method at Tebing Breksi Beach. Data analysis was carried out using simple linear regression and statistical tests with the help of IBM SPSS version 26 software. The research results showed that the application of Sapta Pesona had an effect of 36.8% on tourist loyalty at Tebing Breksi. However, partially, only the security element has a significant influence. These findings highlight the importance of continuing to improve the quality of tourist experiences and tourism management at Tebing Breksi to support the sustainable growth of the tourism industry.

References

Aji, R. R. (2019a). Pengembangan pariwisata alam dalam mendukung pembangunan berkelanjutan di Desa Wisata Pentingsari. Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota.

Aji, R. R. (2019b). Pengembangan pariwisata alam dalam mendukung pembangunan berkelanjutan di Desa Wisata Pentingsari. Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota.

Andriani, L., Ramelan, M. R., & Fihartini, Y. (2021). Dampak pandemi COVID-19 terhadap perilaku konsumsi pariwisata: Studi empiris pada wisatawan domestik Indonesia. Jurnal Bisnis dan Manajemen.

Anggarini, D. T. (2021). Upaya pemulihan industri pariwisata dalam situasi pandemi COVID-19. Jurnal Pariwisata.

Asy’ari, R., & Putra, R. R. (2023). Bibliometric: Pemberdayaan masyarakat dalam pariwisata berkelanjutan di Indonesia. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education.

Aulia, U. (2019). Peran community-based tourism (CBT) dalam pengembangan pariwisata berkelanjutan di Pulau Pahawang.

Faradis, R., & Suwandana, E. (2023). Peran industri pariwisata dan ekonomi kreatif di Pulau Sumatera pasca pandemi COVID-19. Publikasi Penelitian Terapan dan Kebijakan.

Kurniasari, K. K., Hidayah, A. N., & Ilmawan, K. F. (2023). Analisis perubahan perilaku wisatawan post era pandemi COVID-19 sebagai strategi pariwisata berkelanjutan: Studi literatur. Journal of Research on Business and Tourism.

Margaretha, R. (2024). Strategi capacity building dalam pengelolaan pariwisata berkelanjutan di Indonesia. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi (JEBMA).

Pitaloka, D., Nurbani, E. S., & Apriliana, A. R. (2023). Implementasi kebijakan hukum lingkungan internasional tentang pengelolaan ekowisata mangrove di Desa Lembar Selatan. Jurnal Risalah Kenotariatan.

Prasetya, K. (2020). Pengaruh brand “Wonderful Indonesia” dalam pembangunan industri pariwisata Indonesia.

Rosardi, R. G. (2021a). Potensi pariwisata berkelanjutan berbasis edutourism di Indonesia. RISTEK: Jurnal Riset, Inovasi dan Teknologi Kabupaten Batang.

Rosardi, R. G. (2021b). Potensi pariwisata berkelanjutan berbasis edutourism di Indonesia. RISTEK: Jurnal Riset, Inovasi dan Teknologi Kabupaten Batang.

Widiatami, A. K. (2023). Analisis kinerja perusahaan: Peran good corporate governance pada industri sektor pariwisata dan transportasi di era pandemi. Eqien - Jurnal Ekonomi dan Bisnis.

Published

2024-06-05